Saturday, May 21, 2011

~ Cerita Berepisod ~

Salam..

14 Jan 2011 - Aku ade family vacation..pegi Kuantan je pon,jalan-jalan nuyear..nak dijadikan cerita sampai dalam petang jumaat tu..Patotnye pegi hari sabtu selepas Dialisis mak aku..tapi tengok-tengok,YAM Tuan N.Sembilan punye birthday..So,N.Sembilan cuti lah jumaat,tu yang pegi kuantan hari jumaat..padahal booking hotel hari sabtu punye..disebabkan dah sampai awal sebelum hari booking,tido lah hotel mane-mane dulu untuk hari ni..dan pada malamnye kami cube mencarik makanan laut untuk santapan malam yang indah..chewahhh!dah selesai makan beraneka macam makanan laut,memang best!ape orang slalo cakap tu "fresh" la..haha!balik je hotel,bersihkan diri sume dan tido..Tu rutin aku!lain plak ngan rutin mak..Mak pada hari tu,nampak ok..tapi sebenarnye mak tak ok!dalam perjalanan ke kuantan tu pon,mak nampak lain..tapi aku rasa mak kuat kan semangat sebab taknak menyusah kan kami..sampai je kami satu gerai tepi jalan,untuk tujuan makan tengah hari..semua orang turun sebab nak pegi makan,tapi mak tak..aku,alang aku,kakak aku semua la,ajak mak turun sama untuk makan,tapi mak cakap taknak..So,kami beli nasik bungkus untuk mak dan sebungkus air teh o..dah abih makan,kami teros kan perjalanan..Dalam perjalanan tu,mak nampak under control,walaupon tak makan lagi..sampai je dekat hotel,mak mintak nasik tadik..aku pon bagi lah..mak aku makan bersungguh-sungguh tak macam slalo tak habih..kali nih habih,aku rasa bahagia sebab lame tak tengok mak makan sampai habih..dah sudah makan tu,mak aku tanye "budak2 tu tak mandi kolam ke?" *budak yang dimaksudkan mak tu,anak-anak buah aku*..So,aku pon cakap,ade je mandi sebelah nih..mak aku pon,cakap "nak tengok lah"..aku pon pimpin mak aku sampai tingkat hotel tu..tu la 1st time jugak aku tengok mak nak amik tahu..sebab since mak aku setat sakit buah pinggang,mak aku memang tak kesah dah dengan ape yang berlaku,myb die kusut ngan penyakit die kot..takpe aku paham..Dan malam tu jugak,mak aku join makan dengan jayanye..Balik saja dari makan,aku terus bagi mak aku baring untuk tido..tapi dalam 30minit skali,mak mesti panggil untuk duduk kan die..aku tade pikir pape time tu,aku ikot kan aje la,sampai aku tengok dah pukul 2..dalam hati aku,mak nape eh?minum banyak sangat ke sampai tak leh nafas..dalam pukul 330am,aku dengar nafas mak semakin kuat,aku bangun tengok sebelah mak ada muntah..aku terus bawak mak aku ke toilet untuk cuci dan kalau-kalau nak muntah lagi..tapi mak cakap,dah tak ade..aku pon bawak mak baring lagi..pukul 5 sekali lagi aku bangun sebab aku dengar penafasan mak kuat tak macam selalu..dan aku tengok,ada lagi muntah..aku dah cuak,nak call abah aku..takot menganggu..sampai pukul 8,abah aku datang bilik aku..dan tengok keadaan mak..abah cakap slalo kalau sesak nafas tu,memang kena duduk..tak bole baring,aku tak tahu..Pastu abah terus panggil kakak aku,dengan abang aku untuk tanye pendapat,nak bawak hospital ke,terus ke klinik dialisis,sebab hari sabtu memang hari dialisis mak..tapi abang aku cakap baik terus ke hospital..So,mintak pihak hotel call ambulance,itu la 1st time jugak aku tengok mak kena pegi hospital dalam keadaan tak sedar..Sampai hospital,mak terus masuk wad ICU..dan aku la peneman mak walaupon diluar selame 4hari..lepas je mak kuar wad ICU masuk wad biase dalam 3hari..seminggu la aku berkampung dekat hospital kuantan ditemani kakak ipar aku..

21 Jan 2011 - Mak dah transfer hospital dari kuantan tu ke seremban..1 family rasa lega,sebab mak dah dekat ngn kami..masa dekat kuantan,mak dah bole bercakap-cakap..tapi bila sampai seremban,mak bole dikatakan koma..sebab tido je,tak bangun-bangun..hari-hari aku cube bacakan macam-macam surah untuk mak dengar,berborak-borak macam mak dengar,semua la..sebab orang cakap,orang koma ni dengar..cuma die tak berjaga sahaja..so,aku buat la rutin harian aku mcm tu dalam 2minggu macam tu..akhirnye mak bangun dan bagi respon..Hari demi hari mak semakin nampak ok,walaupon kelihatan lemah dan tak bole bergerak macam selalu..kami sekeluarga memang jaga mak kali ni lebih rapi lagi,sebab mak dah tak mampu buat sendiri..aku dari tak pandai semua segi,tetibe sampai terer!tak kira la dari segi bagi susu,lap kan badan,tuka pampers,semua la macam jaga baby tu..aku dah pandai buat..aku bersyukur betul sebab aku tak perlu ada baby,tapi aku dah mampu buat semua tu..Alhamdulillah..So dalam masa sebulan lebih,mak memang nampak sangat semakin pulih,tapi lebih nak ade orang bersama dekat sebelah dia..kadang-kadang aku dah tido sebelah pon,die still jerit panggil aku..Pastu tangan die memang tak abih-abih terangkat suruh orang pegang tangan die..tapi untuk family je..orang lain mak malu kot..hehe!

dah..nanti aku sambung lagi..penat ah!

2 comments:

.0hbintang!. said...

nape label sadis na? nanaklaa...

nenananie™ said...

sebab,asik ternages bile ingt..haha!