Thursday, April 30, 2015

Ada Apa Dengan Ho Chi Minh City, Vietnam (AADHCMC)

Salam..
Ahaks! Dua entry yang lepas tak bagi salam,aku dah kenapa?
Nak jadi URBAN pun takkan sampai tak pandai bagi salam dah?
Ini la dia kata "Tak Hingat Dunia!" haha!

Ok copp!! Nak cerita aku ni kalau musim vacay aku kan,memang tak ingat punya sebab contoh dia,kalau minggu ni dah pergi..ape ade hal minggu depan tu pergi tempat lain plak kan??So no wonder korang nampak aku macam ohsem pergi sana sini..tapi sebenarnye, Allahuakbar! memerlukan ketabahan tahap maksima hokehh!

Dah nak start cite kali ni, Guess Whattt?? untuk sekian kalinya,aku pergi Ho Chi Minh City, Vietnam untuk sekadar meng release kan stress..haa!kau hado?stress pergi vacay tau..haha! Ok nak jadi cerita,aku isytiharkan Ho Chi Minh City,Vietnam adalah destinasi WAJIBULJUNNAH untuk setiap tahun tau..tapi bagi aku benda ni tak di plan langsung,sebab aku takde plak pasang niat setiap kali nak balik tu "Sahaja aku nak balik ini,aku akan datang semula" takde wehh..memang takde sama sekali..tapi ade je setiap tahun panggilan untuk ke sana..jadi aku mana pandai menolak kalau bab vacay ni..haha!

So,untuk kali ke-3 aku pergi tanpa niat ni..aku dah boleh biasa kan diri lah dengan keadaan negara macam tu,sebab biasa lah negara yang minoriti orang islam,apelah lagi bangsa melayu,tapi melayu Malaysia bersepah hokeh on street pasar malam tu..sampai orang orang sana memang dah pandai melayu basic macam "tengok dulu,Murah murah,Abang,Kakak,Terima Kasih" haihh banyak jugak lah diaorang tahu..sampai kita plak serba salah tak beli,sebab kesian..haha!


Group vacay untuk kali ini..Satu satunya picture kitaorang berempat!

 Disebabkan untuk sekian kalinya aku kat sini, dan selalu "place safe" dan banyak belanja..kami memilih untuk thrill skit,kita akan ke China Town naik bas je..dan tambang hanya RM1/pax bila dah di convert kan..kalau naik teksi RM20 satu teksi..jadi kalau pergi dan balik dah RM40.. ni RM8 je..murah kan?hahah.sebab tu muka kami berseri2 naik bas dengan kadar paling murah dan selamat..gituhh!!

Tapi disebabkan confident level yang tinggi yang ada setiap sorang..kami tak study bila dah sampai last station tu,macam mana nak pergi ke Pasar China Town tu..kuang kuang kuang!time tu semua kelang kabut pikir macam mana ni?haha!tapi berkat kesabaran dan jati diri yang berani..try tanya orang local yang pronounce memasing..haiyooo!!dan kami punya pronounce untuk sebut bahasa vietnam pon..hahahhahaha!nasib orang local yang kami tanya tu,macam boleh catch apa kami maksudkan..sebab tips dia,tanya dengan orang local muka nampak educated skit..hahahhahah!

At last kami sampai,menapak jauh jugak hokehh!!Ce baca blakang tu,korang tahu ke nak pronounce kan?hihi
Bagi aku Ho Chi Minh City ni,macam jalan TAR kat KL tu je..sebab keadaan orang sibuk dengan kain kain..nak makan,takut tak halal..So memang pagi petang siang malam adelah kain,kain dan kain!aku ni dah la bukan jenis pandai dan obses terhadap kain ni..sebab selalu beli baju dah siap..beli cadar dah siap fitted..beli langsir pon dah siap gantung..So takat kain ela ni,agak boring lah untuk aku..tapi aku ni kan berjiwa besar,jadi ape saja,aku layan je..asal jangan tak cukup MAKAN!hahahah

Haihh,macam dah penat je bercerita..ape lagi eh?

nah tengok picture lagi..
Area Benh thant Market

Senget sana sini..haha!!

Gembira sangat ni..but kali ni memang best! dan banyak belajar erti kehidupan..gituh!

 Tapi dalam kegembiraan dalam gambar ni,ada la dugaan yang tak dijangka berlaku..seperti,kiteorang sampai malam hokeh kat sana..sampai2 je dekat hotel tu..tetibe dia cakap bilik kiteorang takleh pakai dan sekarang bilik semua penuh..jadi pihak dieorang dah booked bilik lain di HOTEL YANG LAIN ok!mau tak terkejut beruk kiteorang..kiteorang ni bukan dari KL nak pergi PENANG or what else tau!bari malaysia..takkan nak balik or nak merempat?goshh!!tapi kiteorg bajet2 cool..layankan je..alhamdulillah,berkat kesabaran kiteorg,pihak hotel tu bagi hotel best dari hotel kiteorg booked!haha..memang mencabar betul lah!tu la orang cakap INSYALLAH..ADA JALANNYA! gituhh!hahahhah

Dah..Oklah korang sampai sini dulu,next entry ade lagi..tapi hari ni rushing!So,Abih kiteorang 3hari 2malam yang sangat "Girl Days Out!" haha!Tengok picture puas puas ok bai !



Kat airport,nak balik dah!

Bye Ho Chi Mnh City,Till meet again!


No comments: